22
آوریل

صادرات سیمان ایران به افغانستان افزایش یافت

پایگاه خبری طلوع نیوز افغانستان روز چهارشنبه در بخش انگلیسی زبان خود گزارش داد که به رغم از سر گیری تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران، صادارت سیمان ایران به افغانستان افزایش یافته است.
این گزارش به نقل از«جان آقا نوید» سخنگوی اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان افزوده است که اگر چه آمریکا تحریم های اقتصادی علیه ایران را تشدید کرد، اما سیمان های مصرفی در افغانستان به شکل عمده از ایران و بعد از آن تاجیکستان وارد بازار می شود.

وی در یک گفت و گوی تلویزیونی با «سیمر رسا»، سخنگوی وزارت صنایع و بازرگانی افغانستان با موضوع “بازار سیمان” از راه اندازی یک طرح با هدف حمایت از سرمایه گذاری ها در بخش تولید سیمان افغانستان خبر داد و گفت: از آنجایی که ظرفیت تولید سیمان این کشور به ۴۲۰ هزار تن می رسد، اما این کشور سالانه حدود ۸۰ هزار تن سیمان تولید و باقی را وارد می کند، به همین دلیل راه اندازی این طرح اقدامی فوری و بسیار اساسی است.

جان آقا نوید با اعلام این که صادرات سیمان پاکستان به افغانستان کاهش یافته است، گفت: تجار مصالح ساختمانی پاکستانی با ناسالم خواندن رقابت تجاری ایرانی برای صدور سیمان با افغانستان، نسبت به این موضوع اعتراض داشته و برای رفع این مشکل به مجامع قضایی شکایت کرده اند.
وی علت این افزایش واردات سیمان ایران را کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای بین المللی خواند و گفت: به همین علت تجار و مصرف کنندگان افغانی ترجیح می دهند سیمان ایران را که از کیفیت بهتر و قیمت ارزانتری نسبت به سیمان پاکستانی برخوردار است ، وارد کشور کنند و این خود موجب رکود واردات این کالای مورد استفاده در بخش عمرانی افغانستان از پاکستان شده است.

آمارهای وزارت صنایع و بازرگانی افغانستان حاکی است که پاکستان در سال ۲۰۱۸، حدود ۱۳۲ میلیون دلار به افغانستان سیمان صادر کرده است که این رقم نشان می دهد میزان این صادارت در این سال ۱.۲ مییلون تن نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، صادارت سیمان ایران به افغانستان در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۷میلیون دلار بود.

Visits: 110